وبلاگ تحلیل آثار هنری

تجزیه و تحلیل آثار هنری اعضا و مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

وبلاگ تحلیل آثار هنری

تجزیه و تحلیل آثار هنری اعضا و مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

هشتمین تحلیل مجازی آثار اعضاء کانون پرورش فکری استان بوشهر

 

این اثر مربوط به عضو ۶ ساله دختر می باشد  

.

 

این اثر مربوط به عضو ۶ ساله دختر می باشد  

.

 

این اثر مربوط به عضو ۱۱ ساله دختر می باشد  

.

 

این اثر مربوط به عضو ۶ ساله پسر می باشد 

  

---------------------------------

تحلیل خانم زهرا میرزایی خواه 

مربی مسئول فرهنگی مرکز اهرم 

------------------------------------ 

با سلام خدمت آقای یزدان شناس . من تجربه کار با کودک ندارم امیدوارم نظرات من مفید واقع بشه :
نقاشی 1 - خطوط نا منظم و سادگی تصویر و خطوط پر رنگ گویای دنیای ساده ولی زیبای کودکان است . تجسم ذهنی کودک نتوانسته خطوط ریل را موازی و منظم در نظر بگیرد حتی اندازه گل ها را با سایز قطار تطبیق دهد و این برای این گروه سنی طبیعی است .
2- موضوع تصویر دوم بومی انتخاب شده و نشان دهنده دقت زاویه دید کودک به محیط اطراف اوست . به نسبت سن خود خیلی خوب کشیده به خصوص در کشیدن نخل ها که پرسپکتیو را تا حدودی رعایت کرده که کودکان 6 ساله کمتر به این موضوع دقت میکنند .خورشید درخشان و به نسبت بزرگ در نقاشی نشان دهنده حرارت و گرمای جنوب است که شایو کورک خواسته این حرارت را در سایز خورشید نشان دهد.در کل نسبت به سن خود قراتر کشیده شده .
3- این سبک که در عین سادگی برای کودکان جذاب نیز هست و از این سبک خسته نمیشوند . فضای نقاش ییک محیط شاد ، پر از درختان و هوای ابری که من خیلی دوست دارم چون پارک رفتن کیف میده .
4- این هم نشان دهنده روحیات یک پسر بچه است . اگر جنسیتش را هم  نمینوشتید  میشد حدس زد که کار یک پسر باشد . کشیدن تراکتور، اسب ، و به خصوص مردان در حال کار نشان دهنده ذهنیات یک پسر بچه است .رنگها شاد خطوط موازی به نقاشی چشم انداز زیبایی داده و خوب توانسته تعادل رنگها را در تصویر حفظ کند .
 

---------------------------------- 

تحلیل خانم کبری حسینی 

مربی هنری مرکز بندر دیلم 

----------------------------- 

با سلام خدمت کارشناس خوب هنری خودمون
نمی دونی وقتی دعوتتون رو دیدم چقدر خوشحال شدم منو شرمنده کردید
اجازه بدید تحلیل خودم رو راجع به نقاشی ها بگم
نقاشی اول می تونه شروع یک کارگاه هنری ساده باشه یک عضو کلاس نقاشی که دوست داره نقاشی بکشه و نقاشی یاد بگیره برخلاف نظریه هایی که بعضی از دوستان راجع به دور گیری کردن نقاشی دارن و می گن که دور گیری کردن خصوصا با خطوط سیاه نقاشی رو کم ارزش می کنه باید بگم که این عضو به سادگی و به راحتی تونسته ماژیک رو در دست بگیره و نقاشی بکشه از دیدگاه خودش قطاری بکشه و ریلی و با واگنهایی که با نهایت دقت رو اون کار شده اگه می گم دقت منظورم این نیست  که خیلی خیلی خوب کشیده و اشکال هندسی رو خوب و با دقت طراحی کرده نه،منظورم اینه که این عضو با ماژیک توی دستش می خواد اینو به مربی بگه که من هم می تونم نقاشی بکشم بااینکه فقط قسمتهای کوچیکی از کار رو رنگ کرده ولی اگه خوب دقت کنید می بینید که تو نگاه اول ما یک نقاشی کاملی از فکر یک کودک می بینیم و مربی باید سعی کند که در مراحل بعدی به کودک یاد بدهد که از تمام صفحه برای نقاشی استفاده کرده و فکر او را راجه به موضوعهای مختلف پرورش دهد.
در نقاشی دوم :
وقتی یک کودک 6 ساله در کارگاه به راحتی قلم مو دست می گیرد تا از گواش برای رنگ کردن استفاده کند آفرین گفت چون در کارگاههای هنری بردن اعضا خصوصا کودک به مرحله ی رنگ و قلم مو  خیلی سخت و دشوار است و احتیاج به زمان بیشتری دارد
من از طرف خودم به این کودک تبریک می گم ولی کاش مربی ابتدا رنگ بندی را به این کودک اموزش می داد تا این کودک از همین ابتدا بتواند رنگها را در کنار هم بچیند  طوری که چشم با نقاشی بچرخد چون اگه خوب دقت کنید چشم ما تو این نقاشی فقط قسمت انتهایی و در راستای خط افقی کاغذ متمرکز می شود شاید به خاطر کوچک بودن اندازه ی آدمها باشد و یا شاید هم به خاطر رنگهای تکراری در این کار چون ما در لباسهای این انسانها چند رنگ بخصوص می بینیم .
شاید دیگر مربیان گفته های منو رد کنند ولی من باز هم می گم کودکی که قرار است نقاشی کند اگر چه باید آزاد باشد چه در رنگ کردن چه در کشیدن اما یک مربی خوب می داند که چه طور کار کند تا کودک نقاشی و رنگ بندی حتی ترکیب و چیدن رنگ در کنار هم را یاد بگیرد و در نقاشی های خود استفاده کند ولی در کل تشکر می کنم از این کودک و مربی مهربونش
در نقاشی بعدی ما تکنیکی از خراش رو می بینیم  تکنیکی که اعضا اون رو خیلی دوست دارند و بهش می گن نقاشی جادویی .
من فکر می کنم قرار است در این نقاشی و تکنیک رنگهای سیاه کنار برود و بیشتر نقاشی دیده شود یعنی ما یک نقاشی در شب را ببینیم یعنی ما در کارگه باید به غیر از خراش یا اشیا نوک تیز کنده کاری هم به اونها آموزش بدیدم زیرا کنده کاری و برداشتن قسمت وسیعی از رنگهای سیاه در این تکنیک واقعا نقاشی را زیبا و جذاب می کند .
در نقاشی آخر هم یک کار رنگی و خوب رو می بینیم با اینکه اجزای اصلی این کار خیلی کوچک طراحی شده ولی اگه خوب دقت کنید می بینید که رنگ بندی خوب این کار رو زیباتر کرده با انکه می تواند خیلی اتفاقی باشد ولی خوب عمق نقاشی با رنگهای تیره و هر چه به سطح بالا می یاد روشن تر می شه .
این کودک خوب توانسته رنگها را در کنار هم بچیند و نقاشی خود را کامل کند ولی خوب مربی باید در کارگاه نقاشی روی این کودک خوب کار کند به طوری که چند هفته ی دیگه ما یک کار زیباتر و بهتر از این کودک ببینیم
در آخر از همه ی بچه های خوبی که عاشق نقاشین و عاشقانه نقاشی می کشن تشکر کنم و یه چیز دیگه
از مربیان خوبی که برای این کودکان زحمت می کشن
و مهمتر از همه تشکر ویژه از کارشناس خوب هنری که با این کار باعث می شه ما مربیان نقاشی دیگر دوستان و کار های همدیگه رو ببینیم   

 

----------------------- 

تحلیل آقای مدنی پور 

مسئول روابط عمومی کانون استان 

-------------------------------------- 

سلام خسته نباشید
فکر کنم کیفیت کارها نسبت به سری قبل پایین تر باشه - بخصوص اینکه برخی از کارها مقداری توی رنگ آمیزی دقت بیشتری لازم داره 

 

---------------------- 

تحلیل خانم تازش 

مربی هنری مرکز جم  

-----------------------

--با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم هنری و دیگر همکاران
در نقاشی اول با یک نگاه می توان پی برد که این کودک آزادانه نقاشی کشیده و آنچه در ذهن داشته بدون در نظر گرفتن اندازه های اجزای نقاشی آن را ترسیم کرده با توجه به سن کودک و اینکه اندازه ها را درنظر نگرفته خیلی غیر عادی به نظر نمی رسد و مربی با چندین جلسه می تواند به کودک بیاموزد که در کشیدن اندازه ها دقت بیشتری کند .
و اما نقاشی دوم با توجه به سن کم این عزیز و تکنیکی که بکار برده زیبایی خاصی به این اثر بخشیده که قابل تحسین است . واین گونه به نظر میرسد که کودک آشنایی کاملی از این منطقه ای که به تصویر کشیده ،داشته وهمین بر زیبایی اثرش تاثیر زیادی گذاشته و همچنین رنگها به خوبی توانسته برای اجزای نقاشی بکارببرد .
و نقاشی سوم با توجه به این تکنیک که کودکان خیلی بهش علاقه دارند و همچنین سن این عزیز اگر روی این نقاشی بیشتر کار می شد و رنگ سیاه از روی اجزا برمی داشت، رنگهای زیرین کار جلوه زیباتری به این نقاشی می دادند .
و در این نقاشی یعنی نقاشی چهارم به نظر میرسد که این پسر بچه با کنار هم قرار دادن خطوط تصمیم داشته علاقه خود را (ماشین آلات )را ترسیم کند که تا حدودی هم موفق بود ه و اما رنگ بندی کل صفحه که جلوه زیبایی هم به نقاشی داده هرچند می تواند  اتفاقی و بدون برنامه خاصی باشد ولی قرار دادن انسانهای مشغول بکار در قسمت سبز نقاشی شاید نشان بر این باشد که توجه لازم را در بکار گیری رنگها داشته با توجه به سن کم این عزیز دستان توانایش قابل تحسین است و وچون اجزای نقاشی خیلی کوچک کشیده شده برای بهتر شدن کارش  نیاز به تمرین و کمک مربی دارد .  


-----------------------  

تحلیل خانم لیلا منصوری نژاد 

مربی هنری مرکز خورموج 

------------------------------- 

سلام و خسته نباشید
خدمت کارشناس محترم
نقاشی 1 - کودک با استفاده از ماژیک یک قطار با واگن های رنگارنگ کشیده . در زیر این تصویر هم خطوطی را کشیده که احتمالا نمادی از ریلهای این قطار است با اینکه قسمت زیادی از صفحه نقاشی سفید مانده کودک توانسته کار مطلوبی ارائه دهد و در کشیدن تصویر موفق بوده .
نقاشی2 - کودک با استفاده از گواش نقاشی کرده است. برای رنگ آمیزی در بعضی قسمت ها از ترکیب رنگ و در بعضی قسمت های دیگر ار رنگهای خالص استفاده کرده. شاید اگر عضو زمینه ی کار را رنگ آمیزی میکرد اثر کاملتذی دیده می شد.
نقاشی 3 - در این اثر عضو با موضوع بازی و تفریحات کودکانه نقاشی کشیده است. این اثر به روش حکاکی است که از پاستل های رنگارنگ برای رنگ امیزی زیر و گواش سیاه برای پوشاندن آن استفاده شده . تقریبا تمام صفحه ی نقاشی با تصاویر پر شده است.
نقاشی 4 - در این نقاشی کودک به کشیدن یک مزرعه پرداخته که کشاورزان در ان مشغول کارند. کودک از پاستل برای رنگ آمیزی استفاده کرده و توانسته با رنگ های مختلف سطح کار را با نوارهای رنگی بپوشاند.با اینکه تصاویر ریز و کوچکند اما رنک آمیزی این اثر توانسته به تکمیل آن کمک کند. 

---------------------------- 

تحلیل خانم نرگس رومینا 

مربی فرهنگی مرکز شماره ۱ بوشهر / استان بوشهر 

---------------------------------------------------------- 

سلام خدمت همه دوستان و همکاران گرامی در مراکز و دفتر استان
چه خوب شد که توی وبلاگ تحلیل ‌‌؛نقاشی ازکودکان  همسن وسال هم گذاشته شده این به مامربیان در تشخیص نقاشی یک کودک ۶ساله کمک میکند.نظرات همکاران  در مورد هر نقاشی که میخواندم نکته های جالبی داشت .همه نقاشیها مهم نیست که آب و رنگ داشته باشه مهم اینه که از تصورات کودک وبیان درونیات ذهنی او از تجسم اطرافش باشه و اینکه نقاشی خود کودک باشد تا ارزش هنری آن حفظ بشه  وتا چه اندازه خلاقیت در آن نمایش داده شده باشد. 

    نقاشی اول راکه دیدم روح کودکانه و خاص سنش را نشان می داد توی این سن تازه بچه ها موضوعات را میتوانند بکشندالبته این نقاشی مشخصه که آزاد بوده و آن کودک آنچه تصور کرده از مسافرتی که رفته یا تصویری که دیده و باعث شده برایش مجذوب کننده باشد را خیلی خالصانه بر روی صفحه نقاشیش بدون دخل و تصرف و یاتحمیل دیگری بیاورد و به مااز  دوست داشتنی هایش و تجربه هایش نشان بدهد و مهمتر اینکه در این نقاشی میتوان اعتماد بنفس کودک را دید که در کشیدن با تکنیک ماژیک واهمه ای نداشته واغلب کودکان ۶ساله دارای این جرات کشیدن هستند چون هنوز در محیطهای تقلیدی مثل مدرسه  ویامربی نا آگاه کلاسی که بطورمستقیم درنقاشیش دخالت داشته باشدقرار نگرفته است ودر کل اضطراب ها دیگری بر او غلبه ای نداشته است و این نقاشی اصل یک کودک همسن اوست اگر کودک فاصله قطار تا ریل را براساس دیدگاه ما زیاد کشیده  هدفش بیان این بوده که قطار بر روی چنین وسیله ای حرکت میکند که در زیر قطار قرار میگیرد و پرسپکتیو دیدگاه کودک هر عنصری رادر نقاشی  کامل و شفاف میکشد نه آموزش ندیده است. فضای سفید خالی اطراف نقاشی احتمالا‌‌حاکی از فضای دور و گسترده دشتی است که قطار از آن میگذرد و دنباله قطار که وصل شده به پایان کاغذ نشاندهنده طولانی بودنش است و چهار خانه هایی که در واگنهای بهم چسبیده حاکی  از زیادبودن پنجره های قطار  از دید کودک است  واین درک کودکانه انسان در کودکی است که همه چیز را بیشتر یا بزرگتر از واقعیتها می بیند. رنگها در نقایشیش براساس انتخاب رنگهایی که خودش دوست دارد؛ رنگ آمیزی شده است. این نقاشی برای من خیلی جالب بودچون کودکی خام را میتوان در آن به وضوح دید. 

------------------------------

نظرات 11 + ارسال نظر
میرزایی چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:30

با سلام خدمت آقای یزدان شناس . من تجربه کار با کودک ندارم امیدوارم نظرات من مفید واقع بشه :
نقاشی 1 - خطوط نا منظم و سادگی تصویر و خطوط پر رنگ گویای دنیای ساده ولی زیبای کودکان است . تجسم ذهنی کودک نتوانسته خطوط ریل را موازی و منظم در نظر بگیرد حتی اندازه گل ها را با سایز قطار تطبیق دهد و این برای این گروه سنی طبیعی است .
2- موضوع تصویر دوم بومی انتخاب شده و نشان دهنده دقت زاویه دید کودک به محیط اطراف اوست . به نسبت سن خود خیلی خوب کشیده به خصوص در کشیدن نخل ها که پرسپکتیو را تا حدودی رعایت کرده که کودکان 6 ساله کمتر به این موضوع دقت میکنند .خورشید درخشان و به نسبت بزرگ در نقاشی نشان دهنده حرارت و گرمای جنوب است که شایو کورک خواسته این حرارت را در سایز خورشید نشان دهد.در کل نسبت به سن خود قراتر کشیده شده .
3- این سبک که در عین سادگی برای کودکان جذاب نیز هست و از این سبک خسته نمیشوند . فضای نقاش ییک محیط شاد ، پر از درختان و هوای ابری که من خیلی دوست دارم چون پارک رفتن کیف میده .
4- این هم نشان دهنده روحیات یک پسر بچه است . اگر جنسیتش را هم نمینوشتید میشد حدس زد که کار یک پسر باشد . کشیدن تراکتور، اسب ، و به خصوص مردان در حال کار نشان دهنده ذهنیات یک پسر بچه است .رنگها شاد خطوط موازی به نقاشی چشم انداز زیبایی داده و خوب توانسته تعادل رنگها را در تصویر حفظ کند .

ننه خورشید چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:40 http://6533.blogfa.com

با سلام خدمت کارشناس خوب هنری خودمون
نمی دونی وقتی دعوتتون رو دیدم چقدر خوشحال شدم منو شرمنده کردید
اجازه بدید تحلیل خودم رو راجع به نقاشی ها بگم
نقاشی اول می تونه شروع یک کارگاه هنری ساده باشه یک عضو کلاس نقاشی که دوست داره نقاشی بکشه و نقاشی یاد بگیره برخلاف نظریه هایی که بعضی از دوستان راجع به دور گیری کردن نقاشی دارن و می گن که دور گیری کردن خصوصا با خطوط سیاه نقاشی رو کم ارزش می کنه باید بگم که این عضو به سادگی و به راحتی تونسته ماژیک رو در دست بگیره و نقاشی بکشه از دیدگاه خودش قطاری بکشه و ریلی و با واگنهایی که با نهایت دقت رو اون کار شده اگه می گم دقت منظورم این نیست که خیلی خیلی خوب کشیده و اشکال هندسی رو خوب و با دقت طراحی کرده نه،منظورم اینه که این عضو با ماژیک توی دستش می خواد اینو به مربی بگه که من هم می تونم نقاشی بکشم بااینکه فقط قسمتهای کوچیکی از کار رو رنگ کرده ولی اگه خوب دقت کنید می بینید که تو نگاه اول ما یک نقاشی کاملی از فکر یک کودک می بینیم و مربی باید سعی کند که در مراحل بعدی به کودک یاد بدهد که از تمام صفحه برای نقاشی استفاده کرده و فکر او را راجه به موضوعهای مختلف پرورش دهد.
در نقاشی دوم :
وقتی یک کودک 6 ساله در کارگاه به راحتی قلم مو دست می گیرد تا از گواش برای رنگ کردن استفاده کند آفرین گفت چون در کارگاههای هنری بردن اعضا خصوصا کودک به مرحله ی رنگ و قلم مو خیلی سخت و دشوار است و احتیاج به زمان بیشتری دارد
من از طرف خودم به این کودک تبریک می گم ولی کاش مربی ابتدا رنگ بندی را به این کودک اموزش می داد تا این کودک از همین ابتدا بتواند رنگها را در کنار هم بچیند طوری که چشم با نقاشی بچرخد چون اگه خوب دقت کنید چشم ما تو این نقاشی فقط قسمت انتهایی و در راستای خط افقی کاغذ متمرکز می شود شاید به خاطر کوچک بودن اندازه ی آدمها باشد و یا شاید هم به خاطر رنگهای تکراری در این کار چون ما در لباسهای این انسانها چند رنگ بخصوص می بینیم .
شاید دیگر مربیان گفته های منو رد کنند ولی من باز هم می گم کودکی که قرار است نقاشی کند اگر چه باید آزاد باشد چه در رنگ کردن چه در کشیدن اما یک مربی خوب می داند که چه طور کار کند تا کودک نقاشی و رنگ بندی حتی ترکیب و چیدن رنگ در کنار هم را یاد بگیرد و در نقاشی های خود استفاده کند ولی در کل تشکر می کنم از این کودک و مربی مهربونش
در نقاشی بعدی ما تکنیکی از خراش رو می بینیم تکنیکی که اعضا اون رو خیلی دوست دارند و بهش می گن نقاشی جادویی .
من فکر می کنم قرار است در این نقاشی و تکنیک رنگهای سیاه کنار برود و بیشتر نقاشی دیده شود یعنی ما یک نقاشی در شب را ببینیم یعنی ما در کارگه باید به غیر از خراش یا اشیا نوک تیز کنده کاری هم به اونها آموزش بدیدم زیرا کنده کاری و برداشتن قسمت وسیعی از رنگهای سیاه در این تکنیک واقعا نقاشی را زیبا و جذاب می کند .
در نقاشی آخر هم یک کار رنگی و خوب رو می بینیم با اینکه اجزای اصلی این کار خیلی کوچک طراحی شده ولی اگه خوب دقت کنید می بینید که رنگ بندی خوب این کار رو زیباتر کرده با انکه می تواند خیلی اتفاقی باشد ولی خوب عمق نقاشی با رنگهای تیره و هر چه به سطح بالا می یاد روشن تر می شه .
این کودک خوب توانسته رنگها را در کنار هم بچیند و نقاشی خود را کامل کند ولی خوب مربی باید در کارگاه نقاشی روی این کودک خوب کار کند به طوری که چند هفته ی دیگه ما یک کار زیباتر و بهتر از این کودک ببینیم
در آخر از همه ی بچه های خوبی که عاشق نقاشین و عاشقانه نقاشی می کشن تشکر کنم و یه چیز دیگه
از مربیان خوبی که برای این کودکان زحمت می کشن
و مهمتر از همه تشکر ویژه از کارشناس خوب هنری که با این کار باعث می شه ما مربیان نقاشی دیگر دوستان و کار های همدیگه رو ببینیم

مدنی پور چهارشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:56


سلام خسته نباشید
فکر کنم کیفیت کارها نسبت به سری قبل ژایین تر باشه - بخصوص اینکه برخی از کارها مقداری توی رنگ آمیزی دقت بیشتری لازم داره

تازش -مرکز جم پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 17:12 http://www.kanoon-jam-honare

با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم هنری و دیگر همکاران
در نقاشی اول با یک نگاه می توان پی برد که این کودک آزادانه نقاشی کشیده و آنچه در ذهن داشته بدون در نظر گرفتن اندازه های اجزای نقاشی آن را ترسیم کرده با توجه به سن کودک و اینکه اندازه ها را درنظر نگرفته خیلی غیر عادی به نظر نمی رسد و مربی با چندین جلسه می تواند به کودک بیاموزد که در کشیدن اندازه ها دقت بیشتری کند .
و اما نقاشی دوم با توجه به سن کم این عزیز و تکنیکی که بکار برده زیبایی خاصی به این اثر بخشیده که قابل تحسین است . واین گونه به نظر میرسد که کودک آشنایی کاملی از این منطقه ای که به تصویر کشیده ،داشته وهمین بر زیبایی اثرش تاثیر زیادی گذاشته و همچنین رنگها به خوبی توانسته برای اجزای نقاشی بکارببرد .
و نقاشی سوم با توجه به این تکنیک که کودکان خیلی بهش علاقه دارند و همچنین سن این عزیز اگر روی این نقاشی بیشتر کار می شد و رنگ سیاه از روی اجزا برمی داشت، رنگهای زیرین کار جلوه زیباتری به این نقاشی می دادند .
و در این نقاشی یعنی نقاشی چهارم به نظر میرسد که این پسر بچه با کنار هم قرار دادن خطوط تصمیم داشته علاقه خود را (ماشین آلات )را ترسیم کند که تا حدودی هم موفق بود ه و اما رنگ بندی کل صفحه که جلوه زیبایی هم به نقاشی داده هرچند می تواند اتفاقی و بدون برنامه خاصی باشد ولی قرار دادن انسانهای مشغول بکار در قسمت سبز نقاشی شاید نشان بر این باشد که توجه لازم را در بکار گیری رنگها داشته با توجه به سن کم این عزیز دستان توانایش قابل تحسین است و وچون اجزای نقاشی خیلی کوچک کشیده شده برای بهتر شدن کارش نیاز به تمرین و کمک مربی دارد .

منصوری نژاد جمعه 29 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 00:52 http://www.harkojahastambasham.blogfa.com

سلام و خسته نباشید
خدمت کارشناس محترم
نقاشی 1 - کودک با استفاده از ماژیک یک قطار با واگن های رنگارنگ کشیده . در زیر این تصویر هم خطوطی را کشیده که احتمالا نمادی از ریلهای این قطار است با اینکه قسمت زیادی از صفحه نقاشی سفید مانده کودک توانسته کار مطلوبی ارائه دهد و در کشیدن تصویر موفق بوده .
نقاشی2 - کودک با استفاده از گواش نقاشی کرده است. برای رنگ آمیزی در بعضی قسمت ها از ترکیب رنگ و در بعضی قسمت های دیگر ار رنگهای خالص استفاده کرده. شاید اگر عضو زمینه ی کار را رنگ آمیزی میکرد اثر کاملتذی دیده می شد.
نقاشی 3 - در این اثر عضو با موضوع بازی و تفریحات کودکانه نقاشی کشیده است. این اثر به روش حکاکی است که از پاستل های رنگارنگ برای رنگ امیزی زیر و گواش سیاه برای پوشاندن آن استفاده شده . تقریبا تمام صفحه ی نقاشی با تصاویر پر شده است.
نقاشی 4 - در این نقاشی کودک به کشیدن یک مزرعه پرداخته که کشاورزان در ان مشغول کارند. کودک از پاستل برای رنگ آمیزی استفاده کرده و توانسته با رنگ های مختلف سطح کار را با نوارهای رنگی بپوشاند.با اینکه تصاویر ریز و کوچکند اما رنک آمیزی این اثر توانسته به تکمیل آن کمک کند.

رومینا یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 19:54 http://www.markaze1bushehr.blogsky.com/#

سلام خدمت همه دوستان و همکاران گرامی در مراکز و دفتر استان
چه خوب شد که توی وبلاگ تحلیل ‌‌؛نقاشی ازکودکان همسن وسال هم گذاشته شده این به مامربیان در تشخیص نقاشی یک کودک ۶ساله کمک میکند.نظرات همکاران در مورد هر نقاشی که میخواندم نکته های جالبی داشت .همه نقاشیها مهم نیست که آب و رنگ داشته باشه مهم اینه که از تصورات کودک وبیان درونیات ذهنی او از تجسم اطرافش باشه و اینکه نقاشی خود کودک باشد تا ارزش هنری آن حفظ بشه وتا چه اندازه خلاقیت در آن نمایش داده شده باشد.نقاشی اول راکه دیدم روح کودکانه و خاص سنش را نشان می داد توی این سن تازه بچه ها موضوعات را میتوانند بکشندالبته این نقاشی مشخصه که آزاد بوده و آن کودک آنچه تصور کرده از مسافرتی که رفته یا تصویری که دیده و باعث شده برایش مجذوب کننده باشد را خیلی خالصانه بر روی صفحه نقاشیش بدون دخل و تصرف و یاتحمیل دیگری بیاورد و به مااز دوست داشتنی هایش و تجربه هایش نشان بدهد و مهمتر اینکه در این نقاشی میتوان اعتماد بنفس کودک را دید که در کشیدن با تکنیک ماژیک واهمه ای نداشته واغلب کودکان ۶ساله دارای این جرات کشیدن هستند چون هنوز در محیطهای تقلیدی مثل مدرسه ویامربی نا آگاه کلاسی که بطورمستقیم درنقاشیش دخالت داشته باشدقرار نگرفته است ودر کل اضطراب ها دیگری بر او غلبه ای نداشته است و این نقاشی اصل یک کودک همسن اوست اگر کودک فاصله قطار تا ریل را براساس دیدگاه ما زیاد کشیده هدفش بیان این بوده که قطار بر روی چنین وسیله ای حرکت میکند که در زیر قطار قرار میگیرد و پرسپکتیو دیدگاه کودک هر عنصری رادر نقاشی کامل و شفاف میکشد نه آموزش ندیده است. فضای سفید خالی اطراف نقاشی احتمالا‌‌حاکی از فضای دور و گسترده دشتی است که قطار از آن میگذرد و دنباله قطار که وصل شده به پایان کاغذ نشاندهنده طولانی بودنش است و چهار خانه هایی که در واگنهای بهم چسبیده حاکی از زیادبودن پنجره های قطار از دید کودک است واین درک کودکانه انسان در کودکی است که همه چیز را بیشتر یا بزرگتر از واقعیتها می بیند. رنگها در نقایشیش براساس انتخاب رنگهایی که خودش دوست دارد؛ رنگ آمیزی شده است. این نقاشی برای من خیلی جالب بودچون کودکی خام را میتوان در آن به وضوح دید.

باعرض سلام خدمت شمادوست عزیز
وبلاگ زیبای دارین امیدوارم در تمام مراحل زندگی سربلند وپیروز باشیدبه وبلاگ کانون فرهنگی هنری الغدیر خورموج سر بزنیداگر مایل باشید تبادل کلیک کنیم حتما درخبر نامه ماعضوشوید مطالب اینده ما جالب خواهد بودنظر فراموش نشه التماس دعا

حسین ریشهری چهارشنبه 6 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 14:45

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه مربیان پر تلاش استان بوشهر
و سلامی ویژه خدمت جناب یزدانشناس

قبل از هر چیز از خانم رومینا مربی فرهنگی مرکز شماره ۱ بوشهر تقدیر می کنم که با شناخت کافی تحلیل خود را بیان کرده اند.
جمله هایی که من در تحلیل مربیان دیدم:
///مربی با چندین جلسه می تواند به کودک بیاموزد که در کشیدن اندازه ها دقت بیشتری کند///

///تجسم ذهنی کودک نتوانسته خطوط ریل را موازی و منظم در نظر بگیرد حتی اندازه گل ها را با سایز قطار تطبیق دهد ///

///پرسپکتیو را تا حدودی رعایت کرده ///

///بردن اعضا خصوصا کودک به مرحله ی رنگ و قلم مو خیلی سخت و دشوار است و احتیاج به زمان بیشتری دارد///

باید گفت چنین جملاتی در تحلیل آثار کودکان جایگاه خوبی ندارند..اندازه هایی که کودک میبیند رنگهایی که کودکان درک میکنند با دنیای شهودی بزرگ سالان متفاوت است و رعایت اصولی چون پرسپکتیو مخصوص بزرگ ترهاست که مرحله کودکی را پشت سر گذاشته اند..بردن اعضا به مرحله رنگ یعنی چه؟
کودک اگر خورشید را سیاه بکشد همین نابترین رنگیست که با آن خود و وجودیتش را بیان میکند.
واین تجسم ذهنی ماست که از خطوط ناب دوران کودکی فاصله گرفته ایم و نه اینکه کودک نتوانسته خطوط را منظم در نظر بگیرد....

نا گفته ها زیاد است ...

با آرزوی موفقیت و سربلندی برای همه مربیان

سلام
خیلی ممنون حسین عزیز
مطالبی که عنوان کردی بسیار مهم و بجاست
انشاالله مربیان محترم به این مسایل بیشتر توجه نمایند
منتظر مطالب مفید بیشتری از جانب شما هستیم
بدرود

مریم سه‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 12:07

سلام
من دانشجو کاردانی گرافیکم
متاسفانه تو کاردانی صحبتی از چراها نیس
چرا این طرح خوبه؟ یا چرا بده؟
فقط استاد میاد میگه:آفرین خیلی خوبه یا این چیه زدی (ممکن پارشم کنه)
دلیلو منطق بررسی نمیشه

هر چی بیشتر میگذره اوضاع بدتر میشه
بیشتر غرق میشم اما کمتر میدونم
در مورد نقاشی ها باید بگم:نقاسی اول بیشترین تاثیرو رو من گذاشت نقاشه کوچیکمون در قیدو بند هیچ چیز نیس و در کارش نهایت صداقتو نشون داده
باقیه نقاشی ها به سمت واقع گری رفته به خصوص نقاشی های ۲و ۳ وکه احتمالا این دو نقاش تحت آموزش بودن و سعی کردن همه چیزو همون طور که هست بکشن(تا حدودی موفق شدن اما رو زاویه دیدشون باید کار بشه)

مسخره گفتم نه؟

حسام محمدی شنبه 28 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 01:32 http://www.ghalameorian.blogfa.com

سلام دوست عزیز
با وبلاگ"قلم عریان" در نخستین پایتخت ایران زمین- همدان- به "مکتب ادبی اصالت کلمه" و دوستان "عریانیست" پیوستم.
منتظر حضور و نقد و نظرات شما هستم.
با سپاس

حسین ریشهری چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 13:02

سلام
امیدوارم همچنان پر انرژی باشید جناب یزدانشناس عزیز
مدتی است که پست جدیدی نگذاشتین
به هر حال آرزوی توفیق روز افزون براتون دارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد