وبلاگ تحلیل آثار هنری

تجزیه و تحلیل آثار هنری اعضا و مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

وبلاگ تحلیل آثار هنری

تجزیه و تحلیل آثار هنری اعضا و مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

ششمین تحلیل مجازی آثار اعضاء کانون پرورش فکری استان بوشهر

 

. 

 

. 

 

. 

 

 . 

تحلیل خانم نرگس رومینا 

مربی فرهنگی مرکز شماره یک بوشهر - استان بوشهر 

------------------------------------------------------------------ 

با عرض سلام خدمت همکاران گرامی و کارشناس محترم استان
راه اندازی این وبلاگ و این فکر نو  از سوی کارشناس  هنری علاوه برنقد و آموزش و ارتباط و تبادل نظر مربیان  میتواند به جنبه ارزش و اهمیت  خلاقیت دررشدو پرورش کودکان نیزیاری رساندو یکی از پیش شرطهای تحقق این هدف  نخست تلاش ما مربیان برای ارتقاء سواد تجسمی درکودکان میباشد .  

نقاشی اول از نظر موضوع براساس راهنمایی های  بیانی و شناخت مربی به عضو منتقل شده و عضو براساس دریافتهای ذهنی و تجسمی این تصویر را خلق کرده است. اما نمیتوان فضا سازی که درمورد این موضوع ایجاد شده ناشی از شناخت عمیق عضودانست به جهت اینکه مستقیم به وی ارائه شده و اونیز به تصویر کشیده است وباتوجهبه موضوع اصلی که به جزییات ریزتریپرداخته است و آنچه بیشتر چشم نوازی میکند و در آن به دقت پرداخت شده سایه روشن  نقاشی است  و مطابقت آن باعین وا قعیت.این نکته اشکال نیست بلکه میتوان درمورد یک تمرین کلاسی برای آموزش نور پردازی درنقاشی بیشتر بکار برد . هماهنگی وتعادل عمودی در تک تک عناصر نقاشی ایجاد  یک کمپوزیسیون خوب را بوجودآورده است.
تضاد رنگ زمینه با موضوع اصلی نیز نکته مثبت  دیگر نقاشی است واستفاده از رنگ گرم   توانسته تلاش و کوشش را حائز اهمیت  قراربدهد. زاویه دیدکودک والبته بیشتر تصور میشود اثر یک نوجوان باشدبه نوعی بیننده  اثر را به سمت زمینه هدایت میکند.  این نشان دهنده حرکت ویا جهت موضوع در نقاشی و بیان کننده هدف خالق اثر از انتخاب این موضوع میتواند باشد
به تصویر کشیدن فرم لباس زن در نقاشی درراستای ارائه فرهنگ یک قوم وبه بیان نحوه زندگی آن قوم پرداخته در واقع هدف اصلی قرار گرفته است.استفاده از رنگهای سرد در زمینه نقاشی سکوت وآرامش را بر فضا حاکم کرده است.
در نفاشی دوم که کودک توانسته یادگیرهای مستقیم خود را  ترکیب کند  و به موضوعی که میخواهد نزدیک شود که ترکیب یا بهتر ه بگوییم تلفیق به تنهاییی خود یک خلاقیت است. اما تصاویری که توسط کودک کشیده همگی از یادگیریهایی است که قبلاُبه کودک مستقیم دیکته شده است و اکنون بکار گرفته است. آزادی عضو در ترسیم و رنگ آمیزی نقاشی خود  از شیوه رنگ آمیزی آن به وضوح پیداست . هیجان و تلاطمی که دریا دارد به خوبی توسط کودک درک وحس شده است که ناشی از لمس مستقیم و دیدش از محیط پیرامونش  میباشد. جهت متفاوت عناصر موضوع در نقاشی  حرکت را القاء کرده است . شفاف بینی در نفاشی  عمق دید کودک را نشان میدهد. وتکنیک رنگ آمیزی نیز به خوبی انتخاب کرده است . استفاده از رنگهای مکمل به خوبی در ترکیب کلی و تعادل افقی و سبک و سنگینی نشان داده شده است.وکودک توانسته تفاوت زندگی انسان با جانوران دریایی را بشناسد.
در نقاشی سوم مربی با در اختیار قرار دادن یک صفحه مشکی به جای سفید خواسته موضوع را دران ارائه دهد و تکنیک را به خوبی به کودک آموزش میدهد اما بزغاله ها در نقاشیش حاکی از آموزش اشکال هندسی است که مربی یا فردی دیگر به او یاد داده است ودر نتیجه برداشت کودک از ذهنش نیست. اما دید کودک نسبت به انسانهای قرار گرفته در تصویرش زاییده ذهنش است.و ترکیب افقی در نقاشیش از قرا گرفتن ابرها ،جهت بزغاله ها پیداست .رنگهایی که در اختیار عضو قرار گرفته یا بسیار اندک است یا بیشتر رنگهای سرد است .نو ع رنگ آمیزی به نوعی تسلط مربی بر نقاشی نیز مشاهده میشود.
در نقاشی چهارم موضوع خیالی به کودک ارائه شده و بر اساس برداشتش از راهنمایی مربی است .استفاده  رنگ های آرام آن باتوجه به موضوع  و در حالت افقی قرار گرفتن دخترک آرامش و شنیدن صدای پرندگان را  به بیننده القامیکند و توانسته سنخیت  بین  موضوع و رنگ  ایجاد کند . تعادل در نقاشی کودک پیداست همچنین میتوان به تقویت بیشتر قوه ی تخیل کودک در موضوعات تخیلی تقویت کرد. اثر حاصل کار خود کودک است و مربی اورا در مسیر خوبی قرارداده است.  
 ودر آخر بهتر این است  فرصتی برای کودکان ونوجوانان فراهم  کنیم که در آن آزادی و کنجکاوی و حس زیبا شناختی را که در برخور د با هنر است بدست  آورند تا بتوانیم در اثرشان تصورات،احساسات، خصوصیات زیبا شناختی را مشاهده کنیم . با امید موفقیت روز افزون همه شما تلاشگران راه آموزش و دانش. 

---------------------------------------------- 

تحلیل خانم تازش 

مربی هنری مرکز جم - استان بوشهر 

---------------------------------------------- 

نقاشی اول: این نقاشی زیبا اینگونه به نظر می آید که کاملا زاییده ذهن این نوجوان ما نیست و احتمالا برگرفته از یک الگو و یا بیانات مربی می باشد.طراحی لباس دراین نقاشی نشان از فرهنگ خاص می باشدکه از طرف مربی یا دیگران به این عزیز انتقال داده شده و با دقت تمام شرایط خاص یک منطقه را ترسیم کرده ورنگهای سرد بکار رفته در زمینه (زلالی آب رودخانه ،آسمان صاف و سبزه ها ) آرامشی بی نظیر به بیننده منتقل می کند.
نقاشی سوم: این عزیز ما با شکل سازی با اشکال هندسی و تلفیق آنها با آنچه زاییده ذهن خود است توانسته بر روی صفحه ای سیاه و ابزاری محدود نقاشی زیبایی را ترسیم کند و رنگها را مختصر و خلاصه و به خوبی در جای خود استفاده کرده و استفاده از رنگهای سرد برای زمینه نمایی جالبی به نقاشی این کودک داده است.
نقاشی چهارم: این عزیز ما به زیبایی تخیلات خودش را به تصویر کشیده وبه راحتی توانسته بین اجزای نقاشی ارتباط برقرار کند، رنگهای آرام و با توجه به نقاشی و دراز کشیدن دخترک بر روی قالیچه که بر روی موجهای آرام دریاست و آسمان صاف و پرواز پرنده ها به بیننده آرامش می دهد . رنگهای بکار رفته برای زمینه جلوه ای دیگر به نقاشی می دهد دستان توانای این عزیز قابل ستایش است.   

------------------------ 

تحلیل آزاد 

 آناک 

------------------------ 

به نظر من خیلی مهمه که نقاشها چه سن و سالی دارند و باید اول با افکار اونها آشنا شد البته در یک جای هنری که هدف بهتر  شدن آثار هنر جوهاست ولی در کل به نظرم :

نقاشی اول : سن و سال این نقاش باید بیشتر از بقیه باشه و خیلی می خواسته دقیق و منظم نقاشی رو بکشه با ارائه معرفی فرهنگ و سنن و آداب و رسوم و تونسته رنگهای گرم و سرد رو در کنار هم بچینه و از پرسپکتیو و زیبایی اثر هم استفاده ی خوبی برده یه جورایی فرد نقاش آدم منظم و اهل سنت و عقایده و می خواسته بصورتی ساده این رو به نمایش بگذارد

نقاشی دوم ؛
نقاش با افکاری بلند و آرزوهای زیبا تونسته بی کرانی و وسعت دنیا رو با رنگ آبی نشون بده و البته در دنیای کشتی ها و تجارت زندگی جانوارن متنوع و همچنین ناشناخته ها  

 

نقاشی سوم :

بیشتر حالت کار و همت در راستای نشون دادن به همانند کردن پدر و مادر یعنی خودش رو به جای پدر و مادر یا بزرگترها گذاشتن یا به آنها کمک کردن و ایجاد مسئولیت در خانواده البته همراه با شیطنت های کودکانه
نقاشی چهارم :
بیشتر غرق در رویا و افکار و اینکه باید بیشتر به نقاش توجه کرد گویی کسی حرفهای نقاش را درک نمی کند و انسان در مرکز و ماهی هایی به دور انسان برای ایجاد توجه کردن به او و همچنین پرنده ها و خستگی این دختر که روی قالی روی آب به خوبی نشان داده شده است .

هر چند ممکنه نظراتمون بر حسب یک کارشناس نقاشی و یا یک روانشناس نباشه و ممکنه اشتباه باشه و نظر شخصی است ولی امیدوارم در روند کار کمک کرده باشد واینکه مجالی برای بیشتر نوشتن نیست .

به امید زیبایی ها  

--------------------------------------- 

تحلیل آزاد 

 خانم ژاله فرهادروش
---------------------------------------

به نام خدا
سلام  دوست عزیز
نقاشی اول:
آرامش و صداقت روستا رو خوب تونسته نشون بده..
به نظر نقاش دقیق و منظمی میاد!
نقاشی دوم:به جزئیات خیلی خوب دقت کرده..
نقاشی سوم:
پر از صداقت..اما یه چیز خیلی جالبه..چطور تونسته بز ها رو اینجوری نقاشی کنه ؟؟؟ به نظر سنش خیلی کمه..7_8 ساله اس ..اما این بزها از فکر خودش نیست انگار .. 
-------------------------------- 
تحلیل آزاد 
وبلاگ کلام شیرین 
-------------------------------- 
سلام
ممنون از تلاش شما .
کار بچه ها همیشه با خلوص نیت همراه است.
موفق باشید.  
------------------ 
تحلیل آزاد 
خانم آزادی 
------------------ 
سلام و خدا قوت.کارتون عالیه.این که به بچه ها و استعدادهاشون اینقدر اهمیت میدین.و از روی نقاشی هاشون به شناخت روحیاتشون و دغدغه هاشون می پردازین عالیه.من هم عاشق نقاشی ام و هم روانشناسی اما در هر دو شاگرد تجربه.
نظر من در مورد کارهای بچه ها تقریبا مشابه بقیه است.
نقاشی اول:موافقم که سن نقاش از بقیه بیشتر بوده و این نقاشی تنها برگرفته از ذهن کودک نبوده شاید برگرفته از چندین عکس و نقاشی و یا دیدن چنین مناظری بوده.یک زندگی ساده وآروم  و مقداری هم سختی رو به تصویر کشیده.دقتش در نقاشی خوب بوده.سایه ها رو نسبت به بقیه خوب کار کرده.
اگر این طرح برگرفته از ذهن خودش باشه جای سواله که چرا فقط کارهای زن خانواده رو به تصویر کشیده!
نقاشی دوم:به نظرم دریا و زندگی زیر آب رو خوب درک کرده.به عمق چیزها توجه داشته.دقتش خوب بوده و حرکت و آثار آن را خوب به تصویر کشیده.حرکت آب و باد و ماهی ها و... و آثار به جا مونده از اونها.
نقاشی سوم:یه زندگی ساده و صمیمی که زن و مرد در کنار هم کار می کنن و مشخصه که زندگی خوبی دارن و احساس رضایت از زندگی.
نقاشی چهارم:گل های روی قایق چوبی اش نشان دهنده آرامش و خوابیدنش توی قایق نشون میده که با دریا دوسته و ازش نمی ترسه.و فکر می کنم با بقیه عناصر نقاشی مثل ماهی ها و پرنده ها هم رابطه خوبی داره که با وجودی که اطرافش رو پر کردن آرامش کامل داره.
البته همه اینها نظرات شخصی یک فرد کم تجربه بود.